onsdag 13 mars 2019

Vatten Flyta -Sjunka

Vi har undersökt begreppen flyta-sjunka. Vi delade in oss i smågrupper och satte en balja vatten på bordet. Vi pratade om vad vatten är och vad man kan göra med det.

Barnens kommentarer: "Man kan dricka det", "Man kan bada"

Alla barn fick sedan hämta vars en sak som de ville prova om den skulle flyta eller sjunka.
Innan de la den i vattnet fick de gissa vad som skulle hända.


Vi provade med en ko, "den kan simma" tänkte barnen
Legobiten "den flyter"

Visst gjorde den det, ända tills den hamnade upp och ner för då sjönk den. Spännande
Plastskeden  kunde flyta bra
                                                                              och blomman


Vi jämförde skeden och geten
Det blev många spännande upptäckter


Förskolan ska sträva efter att varje barn
  • utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära
                          • tillägnar sig och nyanserar innebörden i begrepp, ser samband och upptäcker nya              sätt att förstå sin omvärld,                       
                        • utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv
                                                                                                                   (Lpfö98/16)


 







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar